Spring til indhold
ForsideSøg

Primo Research Assistant

Primo Research Assistant er et nyt værktøj til vores bibliotekssøgemaskine Primo. Med brug af generativ AI, kan assistenten svare på faglige og forskningsmæssige spørgsmål med udgangspunkt i bibliotekets materiale og kilder.

Prøv Primo Research Assistant her

Primo Research Assistant

Primo Research Assistant er et nyt værktøj til vores bibliotekssøgemaskine Primo. Med brug af generativ AI, kan assistenten svare på faglige og forskningsmæssige spørgsmål med udgangspunkt i bibliotekets materiale og kilder.

Prøv Primo Research Assistant her

Når du bruger Primo Research Assistant, skal du formulere din søgning som et spørgsmål i et almindeligt sprog. Det er ligesom når du interagerer med en chatbot, for eksempel Microsoft Copilot eller ChatGPT. Dette er en væsentlig forskel fra den traditionelle Primo-søgning, hvor du normalt bruger søgeord, emner, titler, forfattere og lignende.

Primo Research Assistant og Primo-søgning er altså to forskellige værktøjer, med hver sin funktionalitet. Men ligesom med Primo-søgning, er svarene ved brug af Primo Research Assistant baseret på det materiale og de kilder, som biblioteket tilbyder og stiller til rådighed. Derfor er Primo Research Assistant et mere kvalificeret bud på en AI tjeneste end f.eks. Copilot og ChatGPT, hvis du ønsker at anvende generativ AI i din litteratursøgning.

Hvordan virker Primo Research Assistant?

Primo Research Assistant fungerer ved hjælp af generativ AI. Mere specifikt anvender den en stor sprogmodel (LLM) til at omforme dit spørgsmål til en søgning, som Primo kan forstå.

Baseret på søgningen i Primo udvælges de 30 øverste resultater. Herefter vælger LLM'en de fem kilder, som på baggrund af deres abstracts vurderes  til at være de mest relevante til at besvare dit spørgsmål.

LLM'en anvender nu de valgte kilder til at besvare spørgsmålet og henviser til disse kilder.

Assistenten præsenterer svaret sammen med de fem udvalgte kilder, med links til Primo, så du kan udforske dem yderligere. Derudover får du et link til en specifik søgning i Primo, som du kan anvende til at finde mere materiale relateret til dit spørgsmål.

For hver kilde kan du læse det tilsvarende abstract, der danner grundlag for svaret, og finde links til at få adgang til materialet gennem bibliotekets ressourcer. Hvis vi ikke har adgang til materialet, kan du selvfølgelig bestille det gennem fjernlån.

Fakta om Primo Research Assistant

  • Du skal være logget ind i Primo for at benytte Primo Research Assistant
  • LLM'en bruger ikke sine egne træningsdata til at besvare dit spørgsmål. I stedet anvender LLM'en de fem udvalgte kilder fra Primo, hvilket reducerer risikoen for opdigtede svar (hallucinationer)
  • Primo Research Assistant trækker på kildedata fra hovedparten af bibliotekets samlinger, med undtagelse af enkelte lokale biblioteksressourcer som f.eks. Dansk Artikelindeks, AAU Studenterprojekter, VBN eller de trykte bøger
  • Selvom risikoen for opdigtede svar er minimeret, bør du stadig være opmærksom på eventuelle begrænsninger, unøjagtigheder eller bias i svaret, når du anvender et værktøj baseret på generativ AI 
  • Svaret fra Primo Research Assistant er i sig selv ikke underlagt ophavsret, og du kan frit anvende det i akademiske, faglige og forskningsmæssige sammenhænge, når du samtidig refererer til de valgte kilder. Dog skal du altid huske at oplyse brug af generativ AI!
  • I modsætning til de fleste andre chatbots indgår dine spørgsmål ikke i en samtale. Derfor er hvert spørgsmål uafhængigt, og du kan for eksempel ikke referere til tidligere svar
  • Du kan stille spørgsmål på andre sprog end engelsk. Hvis du for eksempel stiller et spørgsmål på tysk, vil LLM'en og Primo forsøge at inkludere tyske kilder i svaret foruden de engelske. Du kan også spørge på engelsk og bede om at få svaret formuleret på dansk
  • Enkelte forlag har frabedt sig at indgå med kildedata herunder: APA, Elsevier og JSTOR
  • Dine spørgsmål vil ikke blive anvendt som ekstra træningsdata for sprogmodellen. Data deles ikke med tredjepart, og al behandling sker inden for EU's grænser
  • Ved at give feedback med 👍 eller 👎 bidrager du til at forbedre værktøjet. Vær dog opmærksom på, at din feedback og dine spørgsmål kan blive læst og gennemgået af vores leverandør